skip to Main Content
Heeft U Hem Al Gedaan, De APK Voor Uw ICT?

Heeft u hem al gedaan, de APK voor uw ICT?

De tijd vliegt! De ontwikkelingen vliegen nog meer! Veel ict-omgevingen in bedrijven draaien al meerdere jaren. In deze jaren zijn servers toegevoegd en weggehaald. Er zijn updates en upgrades uitgevoerd en er zijn ernstige issues geweest. Er is zo veel gebeurd in slechts vijf jaar!

APK

Dit moet in de gaten worden gehouden. Behalve dat er verschillende externe diensten zijn ingehuurd om apparaten te repareren en issues op te lossen, is er vijf jaar geleden ook gekozen voor een richting, die nu misschien niet meer relevant is. Veranderingen en ad-hoc oplossingen zijn misschien nooit goed uitgedacht of definitief opgelost. Doe dan ook eens in de zoveel tijd een check-up en zorg dat de ICT-omgeving wordt nagekeken om zo voortijdig problemen te voorkomen.

Best Practices

Voordat je een APK aanvraagt, moet er wel een aantal zaken geregeld worden. Begin met vast te leggen wat de ‘best practices’ zijn van de verschillende producten die je gebruikt. Voor veel producten zijn er best practices gedefinieerd, zorg dat je deze helder hebt. In de praktijk zie je nogal eens dat er wordt afgeweken van best practices. Soms met hele goede redenen, maar ook vaak door kennisgebrek. Als er wordt afweken van best practices ontstaan, wat lijkt, onverklaarbare problemen. Services vallen uit, functionaliteiten werken niet zoals verwacht of een standaard software update kan niet worden doorgevoerd.

Verbeterplan

Tijdens het onderzoek is het van groot belang om alles vast te leggen. Elk issue dat je vindt, moet je opschrijven. Hoe klein en onbelangrijk het ook lijkt. Geef elk issue een score, tussen ‘leuk om te weten’ en ‘hier moeten we direct iets aan doen’.

Op basis van deze lijst kun je dan een verbeterplan maken om de punten weg te werken. Sommige punten kunnen opgelost worden door het uitvoeren van een upgrade of migratie naar een nieuwe versie. Andere punten zijn afhankelijk van elkaar. Bij een verbeterplan worden vooral puntsgewijs een aantal zaken opgelost. Een verbeterplan is vooral gericht op het wegwerken van achterstand in onderhoud en beschrijft activiteiten voor een paar maanden. De ict-omgeving zelf wordt niet direct naar een hoger niveau getild.

Moet er veel gebeuren? Dan is het verstandiger een roadmap op te stellen. Een roadmap beschrijft hoe een deel of de gehele ict-omgeving naar een hoger niveau getild kan worden. Een roadmap is uitgebreider en beschrijft activiteiten voor minimaal een jaar.

 

Bron: Computable, Martin Beillaard.

 

Back To Top